Jasperff

14 juni 2018 - Banff, Canada

Hallo Allemaal,

Zo, daar zijn we weer met een nieuwe update van onze reis. Shit, de tijd gaat snel, elke keer als ik schrijf zijn er weer een aantal dagen voorbij.. en dat betekent dat we nog ‘maar’ een paar weekjes hier zijn en daar willen we echt nog niet aan denken. Maar goed even kijken waar we waren gebleven..oh ja onze enorme wandeling naar berg lake, mount Robson..hmm de dagen na dit grote avontuur hadden we besloten omeen klein beetje rust te gaan nemen. We hadden namelijk verwacht dat we heel veel spierpijn zouden krijgen, maar dit viel uiteindelijk enorm mee. Ons lichaam is toch aardig afgetraind na een paar weekjes Canada, haha!! De eerste dag na de tocht was eigenlijk heel erg relaxed, we hebben alles op ons gemakkie gedaan en zijn lekker naar het centrum gereden. Hier hadden we een hele leuke wasserette en cafe in één gevonden.. Naat heb ik maar zelden zo zien genieten van de was doen.. ze bleef maar met de karretjes rondscheuren door die zaak. Muntjes wisselen, wasmiddel kopen, geld bijgooien ze vond het allemaal even leuk om te doen.. ik dacht in eerste instantie dat ik de enige was die het door had.. maar toen ik een beetje rond keek merkte ik dat iedereen wel kon genieten van Naatje J Ondertussen was ik bezig met het verslag en wat regeldingetjes.. taken zijn goed verdeeld al zeg ik het zelf! Het is moeilijk te geloven maar wij zijn ruim twee uur in de wasserette geweest en hebben ons hier prima vermaakt. Naat en ik zijn tot de conclusie gekomen.. als we ooit gaan emigreren gaat Naatje werken in zo’n wasserette en cath in een visit center tussen de folders. Hierna hebben we nog happies en drankies gedaan en alvast wat souvenirs gekocht in de winkeltjes hier. Veel meer als dat hebben we eigenlijk niet gedaan.. maar toch was het een heerlijke dag op deze manier! De dag erna had Canada besloten dat we echt een rust dag moesten nemen want het heeft werkelijk waar de hele dag non stop geregend.. en dan niet een klein beetje maar echt veel en hard! Er was zelfs voor de boven gelegen gebieden een sneeuwalert afgegeven, bizar!!! Dus ja, het was weer een dagje centrum.. we hebben nog wel even gekeken bij een meer,maar ja met zoveel regen ziet dat er toch heel wat minder mooi uit. Maar met yathzee en filmpjes kijken kom je ook heel ver en is ook best wel even leuk!! Totdat je dag dan abrupt wordt verstoord…. want in Canada hebben ze naast alle grote beesten ook nog wat kleinere beestjes.. hier is Naatje nog veel banger voor dan voor een grote beer… drie keer raden wat wij dan ook op bezoek hebben in onze camper..een muis!!! We kwamen erachter doordat al onze muesli repen waren aangevreten!! Dus ja; een relax dagje voor mij zat er vanaf dat moment niet meer in.. ik moest alle kastjes uitzoeken, sorteren, schoonmaken.. want Naat is echt panisch voor die beesten!!! Zitten we dan eindelijk in de avond rustig een filmpje te kijken horen we ze gewoon rond tippelen!! Ze lopen gewoon door onze laatjes heen, bah echt vies! Dus nu hebben we maar een ui aangesneden en in de kast gelegd, dus het ruikt hier de hele dag naar ui! Ook hebben we tegenwoordig een klopgeest in de camper wonen.. want Naat maakt geen kastje meer open zonder hier even op te kloppen om de muizen weg te jagen. Maar het is gelukkig al weer wat minder want hoef haar hand ondertussen niet meer vast te houden op de wc.. J

Jasper staat voor ons in het teken van beesten.. want we zien er hier zo ontzettend veel!!!Zo dachten we vandaag lekker relaxed een stuk te gaan fietsen. We hadden een mooie route uitgestippeld die ons langs drie meren zou brengen. We zijn net het eerste meer voorbij en zijn bijna bij de tweede aangekomen als Naat lichtelijk in paniek zegt; cath we moeten gaan, nu… kom nou!! Bleek dat er gewoon een wolf onze kant aan kwam wandelen, nog wel op redelijke afstand, maar toch!! Wij natuurlijk met een stierengang een heel stuk terug gefietst en op veilige afstand staan wachten en kijken! We horen hem een paar keer goed loeien en een paar minuten later steekt die daar rustig de weg over, dezelfde kant als dat wij ook op moeten natuurlijk! Hmm.. dit is geen optie meer, wij gaan echt niet meer die kant op, we nemen dezelfde weg wel terug. Ik denk niet dat we ooit eerder zo hard hebben gefietst J Wat een belevenis weer!!! Eenmaal weer veilig bij de camper hadden we besloten om maar gewoon naar het andere meer te rijden met de auto in plaats van de fiets om vervolgensdaar gewoon een klein rondje om het meer te fietsen! Ook hier hebben we weer wat herten gespot, deze lijken lief maar kunnen op dit moment ook nogal gevaarlijk zijn omdat het kalfjesseizoen is. Nadat we in totaal 14 km hadden gefietst was het nu weer tijd voor een wandeling. We hebben de valley of five lakes gedaan, de naam zegt denk ik al genoeg.. maar dit is een wandeling die je langs vijf verschillende meren voert, was een mooie wandeling om te doen. Omdat we nog wat tijd over hadden na dit alles besloten we nog een klein stukje van de bekende Ice field parkway te rijden… Naast dat dit een waanzinnig mooie route is om te rijden bied het ook heel veel stops onderweg. De één is een uitzichtpunt, de ander een wandeling maar het is heel variërend allemaal..We hadden beperkt tijd dus hebben maar een klein voorproefje gehad van wat er nog komen gaat en wij kunnen wel zeggen dit is echt waanzinnig mooi! We zijn nu gestopt bij twee watervallen en hebben hier korte wandelingen gedaan, erg mooi en indrukwekkend. Wat een power, verbaasd ons iedere keer weer! Ondertussen was het alweer zeven uur, dus tijd om weer terug te rijden naar de camping.. Komen we op de terug weg in de auto ook nog een zwarte beer tegen langs de kant van de weg! Dit is trouwens makkelijk te herkennen hoor.. zie je allemaal auto’s langs de kant van de weg of midden op de weg stil staan en heel veel mensen..zet dan je auto maar stil want grote kans dat er een beer zit! Blijven bijzondere beesten.

De volgende dag stond de wekker om 7.45, we hadden besloten om 8.00 de bolide te starten en naar het mooie Maligne lake te rijden. De weg er naar toe is al zoooo ontzettend mooi. We zaten lekker te kletsen en zeggen te elkaar, wat zou het toch leuk zijn om als eerste een keer een beer te spotten die dan over de weg loopt. Patttsss vol in de remmen en daar kwam onze wens al uit. Ongelofelijk beer nummer 5 , onze grote zwarte vriend liep vanuit de bossen de weg over. Wat konden we hem op deze manier goed vast leggen. Met zijn grote platvoeten en iet wat opgejaagd door het verkeer, liep hij de in bossen .Vol van opwinding reden we verder naar het meer. Cathy doet vooraf altijd goed haar huiswerk en wist welke wandeling we moesten nemen. ( Bald Hills ) en ja hoor ze bracht me weer naar de mooiste plekken. Whauwwww wat een belevenis. De wandeling was in totaal 18 km. De heenweg hebben we de fire route genomen en terug door de bossen. Ook dat was de juiste beslissing. Maligne lake ligt al op een behoorlijke hoogte en wij moesten ook nog een stuk klimmen, dus we kwamen boven de boom grens uit. Nou wat we daar toch zagen, is met geen pen te omschrijven. Zo`n mooi uitzicht over het meer. Achter ons zagen we nog een berg, die werd beklommen door mensen in een dik pak sneeuw .Ze liepen een behoorlijke steile helling op. Nieuwsgierig als we zijn gingen wij natuurlijk ook polshoogte nemen. Tussen de kerstbomen die versiert waren met een mooi dun laagje sneeuw besloten we om deze uitdaging niet uit de weg te gaan. ( hij werd door veel mensen beklommen ) Keet vond dit echt wel een beetje spannend, in de sneeuw staan tot aan je knieen en steeds wegzakken/ glijden. Maar we hebben het weer gefixed, hier hadden we een nog mooier uitzicht. Op de top, begon de zon ons op te warmer wat dan alles om je heen nog mooier maakt. Jemmig wat was dit een heerlijk moment. Maar vroeg of laat moet je toch weer naar beneden, dit is misschien nog wel lastiger dan omhoog. We besloten op een andere manier naar beneden te gaan, jawel op onze billen, buik, rug, rollend gierend van het lach zo richting de kerstbomen. Als kleine kinderen zo blij met rode wangen en een ijsblok sneeuw in de schoenen, liepen we weer als twee ervaren alpinisten terug naar de auto. Bij Keet kwam deze wandeling op een 9.5 en Naatje vindt alles een dikke 10 hier. Hierna zijn we op ons gemakkie richting de ice field park way gereden. Het eerste gedeelte hadden we natuurlijk al gezien, dus konden we nu wat sneller doortuffen. Toch nog even een stop gemaakt voor een korte wandeling bij de canyon. Elke keer als we denken.. nou dit hebben we ondertussen al zo vaak gezien.. worden we opnieuw verrast en is het weer waanzinnig mooi, Canada blijft ons steeds opnieuw verbazen. Het was alweer laat dus hebben we snel een camping opgezocht om daar te overnachten. Een dag later (gisteren) hebben we eigenlijk voornamelijk over de ice field park way gereden. Helaas was het slecht weer (bewolkt, koud en regen) dus dat zorgde ervoor dat we eigenlijk minimale stops hebben gemaakt. Echt zonde, want het is een prachtige route met zoveel wandel mogelijkheden.. Maar gelukkig geven ze volgende week beter weer door dus dan gaan we zeker nog even terug om dit alsnog te doen. Uiteindelijk kwamen we uit in Lake Louise waar we veel tips en adviezen hebben gekregen bij het visit center.. even een bakkie, wat winkeltjes bezoeken en daarna door naar de camping waar we eindelijk hebben kunnen douchen, joehoe!!

Vandaag is het opnieuw slecht weer, want het gaat echt de hele dag non stop regenen. Ook zijn de weersvoorspellingen voor morgen en overmorgen heel slecht, veel regen! Gelukkig gaan de dagen erna de tempraturen omhoog en de zon weer schijnen! Maar ja, het blijft toch jammer.. heb je zoveel extra tijd.. maar vanwege het weer wordt je toch belemmerd met dingen buiten ondernemen. Helaas, het is niet anders.. Ons plan voor vandaag; winkelen in het centrum van Banff en misschien daarna nog even naar de hotsprings.. en verder spelletjes yathzee spelen en filmpjes kijken! We vermaken ons wel! Morgen gaan we even kijken wat de weersvoorspellingen zijn voor het weekend (dit veranderd namelijk per dag, per uur en soms zelfs per minuut) Als het nou echt zo slecht blijft als ze op dit moment zeggen overwegen we om toch terug te rijden naar Jasper want daar is het in elk geval zaterdag (op mijn verjaardag) mooi weer!! En dan rijden we zondag opnieuw de ice field park way opnieuw (echt geen straf) om toch de wandelingen te kunnen doen.. want vanaf dan is het mooi weer!! Tot snel!

1. Roshyn:
    Beren, wolven en muizen 😅
  2. Mieneke:
    Lieve meiden
    Wat een avonturen zeg !!
    Vooral de beren, heel knap hoor wat jullie allemaal ondernemen !!
    Ja en dan die wolf, had ik ook idd. harder van gaan fietsen !!
    Nog heel veel plezier en hopen op een beetje mooi weer !!
    Liefs Mieneke
  3. Lucille Vanier:
    Lieve schatjes
    Wat een mooi reis verhaal en het spotten van de beren geweldig en naat een muis 😂genieten lekker van jullie waanzinnige reis.
    Tot heel gauw❤❤❤💋💋💋
  4. Meta:
    14 juni 2018
    Een kleine muis op klompjes😂wat een belevenissen weer. Zo leuk om te lezen en de foto s en filmpjes te zien. Genietze van alles en de schone onderbroeken😜dikke knuffel
  5. Annie de Wijs:
    15 juni 2018
    Oh Naat die muizen heb jij weer.
  6. Kaatje:
    16 juni 2018
    Hee Snip en Snappie, was weer een genot om te lezen. Zie Naatje helemaal voor me in die wasserij. John gelooft niet dat je beren tegen kan komen. Dus ik de foto laten zien. Maar nog niet overtuigd😂. Hij zegt dan "teddy-beren" zeker🤣. Wat een mooie natuur daar en wat kan jij lachen Cathy, was ook wel héél komisch Naatje te zien sneeuwduiken. Heerlijk om te zien dat jullie zo aan het genieten zijn van jullie Canada tour. Dikke kus Kaatje
  7. Hellen:
    17 juni 2018
    Schatjes!! Wat een avonturen!! wat een dieren... hahaha. Naatje is echt te grappig wanneer er een muis is. maar voor die wolf zou ik ook snel wegwezen! prachtige verhalen, alsof ik er zelf ook een beetje bij ben. en super mooie foto's. knuffeltjes!!