Manningpark en Vancouver island!

26 mei 2018 - Tofino, Canada

Hallo lieve volgers,

Hier zijn we dan weer met een uitgebreid verslag, mijn excuses dat het steeds zo lang is, maar denk dat kort en bondig niet mijn sterkste kant van schrijven is.

Vandaag zijn we redelijk vroeg vertrokken uit Princeton, want we hadden een ‘drukke’ dag voor de boeg. Het plan was om naar Manning park te gaan en van daaruit naar Vancouver door te rijden om woensdag de ferry te kunnen nemen naar Vancouver island. De dag begon al super, we waren de camping nog niet af en zagen langs de kant van de weg allemaal marmotten! Het was een hele familie bij elkaar, en als echte dierenliefhebbers hebben we dit natuurlijk uitgebreid staan te bekijken. Het is dat Naat dan zegt hup we gaan door, want ik kan daar makkelijk uren naar blijven kijken. We rijden nog geen minuut verder, nog steeds op de camping dus en we zien twee herten langs de kant van de weg! Het blijft echt leuk om beesten in het wild te kunnen zien, dit verveeld niet. ‘Gelukkig’ liepen deze al snel weg en konden wij dus ook onze weg vervolgen. Op weg naar Manning Park.. het was nog een beetje een raadsel wat er open was en wat niet.. dus we dachten; laten we naar het informatiecentrum gaan om wat informatie in te winnen, maar die was dicht.. hmm wat nu! Al snel kwamen we langs een resort, daar maar even gestopt voor een bakkie koffie. Zien we op een bordje staan dat de weg naar lighting lake (bekende wandeling hier) closed is. Toch maar even voor de zekerheid binnen gevraagd wat de mogelijkheden zijn. Uiteindelijk bleek dat we hier nog redelijk wat wandelingen konden doen, dus wij blij! Maar eerst een lekker bakkie buiten in het zonnetje doen. Wat een geweldige plek was dit, want hier liepen echt tientallen eekhoorns rond en die waren echt ontzettend tam omdat ze hier waarschijnlijk regelmatig worden gevoerd. Ze waren zelfs zo brutaal dat Naat al gillend het veld over liep en op de tafel sprong omdat ze veel te dichtbij kwamen. Het was echt een spektakel om te zien (de superschattige beestjes maar nog grappiger was Naat op de tafel). Maar goed, we moesten verder, dus we zijn een klein stukje verder gereden naar Lightning lake. Wat een prachtige plek was dit, een groot meer met op de achtergrond bergen en een grasveld vol met eekhoorns!! In eerste instantie wilde we een rondje om het meer doen, maar toen we hier mee waren begonnen liepen we steeds in de schaduw, dus dat vonden we eigenlijk een beetje zonde van de zonnige dag! We hebben de plannen gewijzigd, zijn iets terug gelopen en hebben nu een korte wandeling om een veel kleiner meer gedaan. Hierna zijn we lekker terug gelopen naar het grasveld en hebben we echt genoten van deze plek! Naat heeft heerlijk naar het meer gekeken en Cath lag in het grasveld de eekhoorns te observeren en fotograferen.. Jep, zo kunnen wij prima onze dagen vullen! Na een uurtje toch nog wat actiefs gedaan, we hebben twee wat kleinere wandelingen (beaver pond en canyon trail) gedaan, ook supermooi (er zijn echt te weinig woorden die kunnen beschrijven hoe mooi het hier is, dus het blijft steeds beetje hetzelfde verhaaltje, sorry hiervoor). Grappig om te zien trouwens dat hier de pacific crest trail ook loopt (wandelroute van ruim 3800 km, voor diegene die ‘wild’ hebben gezien of gelezen is dit wel bekend) Het is dat we de Ferry al hadden geboekt want we hadden hier graag nog wat langer gebleven, maar toch zijn we blij dat we geweest zijn! Thanks Jeanet en Nico, jullie hadden gelijk, dit was echt een waanzinnige plek!! Na deze wandeling hebben we Manning Park verlaten en zijn we in één stuk door gereden naar Vancouver! We hadden van te voren al een camping geboekt, deze was 40 euro maar omdat dit de enige camping in de stad dichtbij de haven was hadden we niet echt een keus (ferry gaat morgenochtend vroeg). Maar… we komen aan op de camping (ziet er niet heel gezellig uit, echt hutje mutje op elkaar) horen we ineens dat ze een zwembad en een jacuzzi hier hebben! Wohoooooo, we wisten niet hoe snel we moesten eten om hierna de bikini aan te trekken! Wat was dit heerlijk, een jacuzzi en een zwembad, dit was echt een heerlijke afsluiter van een topdag!

Vandaag vroeg de wekker, want we zijn met de ferry van 8.45 uur naar Vancouver Island gevaren. Het was een mooie warme dag, dus we hebben eigenlijk het grootste gedeelte op het bovendek gezeten! Heerlijk genietend van het uitzicht in het zonnetje met eindelijk een lekker bakkie koffie. (ja, we zijn de oploskoffie nu echt wel een beetje zat aan het worden). Nog geen twee uur later stonden we alweer op Vancouver Island met ons campertje. In eerste instantie wilde we meteen door rijden naar Tofino, dit is een bekend plaatsje langs de westkust van het eiland. Maar als snel besloten we dat het een te mooie dag was om drie uur in de auto te zitten, dus hebben we alles een beetje op ons gemakkie gedaan. We hebben eerst even wat boodschapjes gedaan en zijn hierna langs een strandje gereden waar we lekker een broodje hebben gegeten. Vervolgens zijn we verder gereden naar wat watervallen waar we een korte wandeling om heen hebben gemaakt. De volgende stop drie minuten later was de zogenaamde ‘cathedral cove’ dit was een park met heel veel bomen! De oudste boom was ruim 800 jaar oud, tja dit is oud, de bomen waren groot en enorm van omvang maar veel boeiender als dat vonden wij het niet. Het maakt het ook een stuk minder aantrekkelijk als je zoveel auto’s langs de kant van de weg ziet staan en het kleine rondje met een hoop andere toeristen moet delen. Het was half vijf en besloten om een camping op te zoeken en morgen maar verder richting Tofino te rijden. We zijn gestopt bij een camping bij sproat lake. Een mooie plek kunnen we wel zeggen, dichtbij de hoofdweg maar toch midden in de natuur en omgeven door bomen 😊 En het belangrijkste van alles; op twee minuten loop afstand van het sproat meer. We hebben de camper neer gezet, bikini aangetrokken, handdoekje gepakt en zijn naar het meer toe gelopen. Hier hebben we een heel mooi plekje gevonden waar we ruim twee uur hebben gezeten/ gelegen. Heerlijk genietend van de zon, boekje erbij en Naat de bikkel heeft zelfs nog gezwommen in het meer! Ultiem vakantiegevoel kunnen we wel weer zeggen!! Zometeen is het weer tijd voor ons ritueeltje; buiten eten, vuurtje stoken en yathzee!!

Oke, we zijn weer een dag verder.. We zijn vandaag vroeg op pad gegaan, omdat we snel richting Tofino wilde rijden. Met verschillende korte stops onderweg zijn we dan eindelijk aangekomen in het Pacific Rim nationaal park. Dit park ligt tussen Tofino en Ucluet in en bied langs de weg verschillende korte wandelingen.. En omdat het zulk mooi en zonnig weer (maar wel een stuk kouder dan de dagen hiervoor, rond de 17 graden in plaats van 25) was hebben we al verschillende korte wandelingen gedaan. De meeste wandelingen die we gedaan hebben beginnen door de bossen en eindigen bij de kust. De kust hier ;is echt enorm ruig en stormachtig te noemen maar ontzettend mooi om te zien, wat kan de natuur toch krachtig zijn, ongelofelijk!

Als we bij de eerste wandeling een affiche zien ahngen met een waarschuwing omdat er 11 mei beren zijn gesignaleerd is dat toch even paar keer slikken. Maar met de bel op haar schoenen en de berenspray in de hand durven we het dan toch aan. Nou ja, aandurven we hebben dan toch wel een behoorlijk tempootje erin en stops maken we dan maar niet want dat is te eng 😊 Einde van de dag zijn we het dorpje ingereden en zijn we lekker uit eten geweest! Heerlijk! Nu lekker op de camping (staan naast een vliegveld, gelukkig hebben we nog geen vliegtuig gehoord of gezien dus het zal wel meevallen met de geluidsoverlast). Zometeen gaan we maar uitstippelen wat we morgen willen gaan doen.

We zijn weer een dag verder en we kunnen jullie eindelijk melden dat wij onze eerste beer gezien hebben, joehoeee eindelijk!! Het is zo vreemd eigenlijk want aan de ene kant wil je zo graag een beer zien, maar aan de andere kant wil je hem echt niet tegen komen, zo raar en zo dubbel! Maar dit keer vonden wij het super want dit was op veilige afstand vanuit een bootje! Echt heel gaaf om te zien!!! Maar even terug naar het begin.. vandaag zijn we dus eerst naar het informatie centrum gegaan en hebben van hieruit een tour geboekt naar de hotsprings. Dit is een tour van ruim zes uur waarbij je eigenlijk een hele hoop dingen combineert met elkaar. Zo begin je met een boottocht van anderhalf uur varen omdat de hotsprings zo’n 85 km vanaf het eiland liggen. Dit betekent dat je onderweg op zoek gaat naar ‘wildlife’ en dat hebben we dus echt wel veel gezien! We hebben op de heenweg zeeleeuwen, zeehonden en een grijze walvis gezien, gaaf!! En op de terugweg dus een zwarte beer, nog veel gaver! Maar zelfs zonder dat we dit hadden gezien was de boottocht al een hele belevenis op zich en meer dan de moeite waard. Het was gewoon zo’n ontzettend mooie omgeving, het deed ons een beetje denken aan de milford sound van nieuw zeeland, je bent continu omringd door grote en kleine eilandjes de één nog groener dan de ander. Echt een waanzinnige plek! Hierna kom je dan aan bij de hotsprings of in elk geval bij het beginpunt. Om er te komen moet je namelijk eerst 2 km door het bos heen slenteren om het te kunnen bereiken! Maar goed na een half uurtje wordt je dan ook echt beloond, wat een super super super gave plek was dit. Bij hotsprings denk je natuurlijk aan warmwater bronnen en dat is ook natuurlijk zo. Maar deze waren echt uniek, deze lagen echt midden in de natuur! Er was geen zwembad omheen gebouwd of iets natuur achtigs van gemaakt, deze pools lagen gewoon midden tussen de rotsen! Dus echt geen lekkere zitplekjes, gewoon tussen rotsblokken hopend dat je niet op een scherp puntje gaat zitten. En dan genieten van het heerlijke water!! Wat een genot! Maar we moeten er wel eerlijk bij zeggen dat het toen wij er waren niet zo druk was, in het begin hadden we de pools zelfs voor ons zelf.. maar een uur later kwamen er meer mensen bij en dan is het toch echt wel klein, wat ons betreft echt een aanrader!!! Na de hotsprings ga je dan weer terug met de boot en hier kregen wij als toetje nog een beer te zien, onze dag kan niet meer stuk!! Na deze tour zijn we meteen naar onze camping vertrokken en hebben we wat gegeten. Omdat we nog niet genoeg hadden gelopen vandaag hebben we nog een strandwandeling gemaakt, ontzettend mooi want de zon ging net onder. Echt een top dag die we niet snel zullen vergeten. Wij gaan nu lekker ons bedje opzoeken, tot snel! Dikke kus van ons

1. Meta:
    26 mei 2018
    Fantastisch wat een mooie reis en wat een leuke blogs om te lezen. Kus van mij
  2. Marjo Eikmann:
    26 mei 2018
    Weet je zeker dat Naat beren wil zien? Ze ziet er genoeg op de weg😉 Wij vonden Vancouver eiland ook zo mooi. We hebben daar de meeste beren gezien van onze hele reis en walvissen en als bonus nog een grote zee otter. Mooie foto's weer en heel leuk om jullie reisverhalen te lezen.
  3. Mariëtte:
    26 mei 2018
    Wat een gave belevenissen allemaal .
    Beren in het wild spotten hoe spannend is dat .......
    jullie genieten volop , leuk om jullie belevenissen zo te volgen .
    Dikke X
  4. Cathy:
    26 mei 2018
    Check de filmpjes!! Groetjes van ons
  5. Laura:
    26 mei 2018
    Het ziet er super mooi uit allemaal. Goed om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben.

Hè Naat,
    Die beren hebben geen lokaas nodig, jouw oempaloempa broek die trekt ze vanzelf wel aan van 10km afstand. Daar zal die berenspray niet tegen helpen XD

Veel plezier lieverds, spreek jullie snel!
  6. Hellen:
    27 mei 2018
    prachtig verhaal. je schrijft mooi Cathy. geniet lekker verder. x
  7. Jeanette:
    27 mei 2018
    Gaaf om te lezen meiden en ook goed dat jullie nu gelijk een soort dagboek bijhouden want je gaat echt dingen vergeten. Zijn zo blij dat jullie het daar zo fijn hebben.
    Enjoy, dikke kus x
  8. Samantha Molenaar:
    28 mei 2018
    Leuk weer te lezen,gaaf die filmpjes! X samantha