Flores deel twee

30 september 2018 - Riung, Indonesië

Lieve Allemaal,

Hier zijn we weer met een nieuw verhaal. Het zal wel weer erg lang worden aangezien we zoveel dingen mee maken en zien elke dag opnieuw. Het is niet echt een relax vakantie kunnen we wel zeggen, ondanks dat we niet heel actief zijn zien we ontzettend veel en maken we elke dag opnieuw weer mooie momenten mee. En al deze indrukken moeten ook op een bepaalde manier verwerkt worden, dus zijn we eigenlijk elke avond bekaf van heel weinig doen J

Maar goed, 28 September een nieuwe dag op de weg. Vanmorgen werden we wakker in onze mooie cottage vlakbij het strand, echt een waanzinnig mooie locatie. De dag zijn we begonnen met een lekker ontbijtje en een strandwandeling, een korte strandwandeling aangezien de zon zo ontzettend fel was dat bijna weg brandde op het strand.

De eerste stop om negen uur was er eentje om niet snel te vergeten. Het was de bedoeling om te gaan kijken bij het proces van het bekende alcoholische drankje hier; Arak! Maar ja, je kan natuurlijk niet alleen kijken bij zo’n proces, het is namelijk heel onbeleefd om het niet te drinken en te proeven.  Dus daar zaten we dan om negen uur smorgens aan de Arak, het is weer is wat anders als koffie ;) Ze hebben verschillende sterktes ( 15, 25, 40 en 50 procent) om te proberen en omdat ze allemaal net iets anders smaken hebben we ze allemaal geprobeerd. Dus we kunnen dan nu ook wel zeggen dat wij geen fan zijn van deze drank, maar ja misschien kwam dit ook een beetje door het wat vreemde tijdstip. De mensen hier denken daar anders over, want die drinken gerust een aantal liter weg op een dag. Hun excuus; de enige manier om het harde werken vol te houden.. tjah wat kun je er dan nog van zeggen.

Maar goed, na een uurtje zijn we weer verder gaan toeren met de auto want ja er stond nog meer op het programma. De volgende stop was het traditionele dorp Bena. Maar dit hebben we even wat uitgesteld omdat we onderweg een korte fotostop maakte en hier in contact kwamen met een wat oudere vrouw. Het lijkt in Indonesie wel of iedereen elkaar kent omdat ze zo ontzettend vriendelijk en geintresseerd in elkaar zijn. Daar kunnen wij Nederlanders echt wel wat van leren, wat een wereld van verschil is dit toch. Zo nodigde deze vrouw ons dus ook uit om even te kijken bij hun werk. Dit aanbod hebben we natuurlijk geaccepteerd en zo zaten we dus met drie vrouwen (56, 65 en 67 jaar oud) op de grond te praten over hun werk. Wow, dit was echt bijzonder, deze vrouwen werkten in de tuin en op dit moment waren ze bezig met gember uit de grond te halen. Dit is echt heel zwaar werk, als je ze ziet zwoegen snap je echt waarom, en dat op hun leeftijd. Later vertelde onze gids dat ze hier zo’n 60.000 roepias mee verdienen per dag (dit is iets meer als drie euro). Bij deze beloven wij plechtig dat we ons best gaan doen om niet meer te klagen over ons werk, want shit, dit slaat echt nergens op, zeker als je dit vergelijkt met hier.  Het is soms echt een shock zeker als je beseft dat deze mensen zo arm zijn. Het verbaasd ons soms hoeveel wij Nederlanders klagen om zulke onbelangrijke dingen. De mensen hier zijn vriendelijk, lachen continu, zijn geintresseerd in andere mensen, zijn  altijd vrolijk en klagen niet.. terwijl ze eigenlijk zoveel redenen hebben om dit wel te doen. Bah wat zijn wij toch eigenlijk verpest en verwend! Dit soort situaties maken echt veel indruk en zijn dan ook erg waardevol voor ons. Dit is het echte indonesie, de echte mensen die je niet alleen maar zien als een toerist met een zak vol met geld, maar echt oprecht zijn! Dit zijn de dingen die ons raken! Maar goed, na een uitgebreid afscheid was het toch tijd om onze reis voort te zetten naar het dorpje Bena.

Bena is een mooi traditioneel dorpje waar je als toerist een kijkje kan nemen in het dagelijkse leven van de mensen hier. Ondanks dat de mensen hier wat meer gewend zijn aan toeristen, blijft het soms toch wel een beetje aapjes kijken. Maar gelukkig geldt dit voor beide kanten, want ook wij worden continu aan gestaard en op de foto gezet (gevraagd en ongevraagd, wat soms heel leuk is maar toch ook steeds vaker vervelend wordt). Toch blijft het bijzonder om dit soort dorpjes te bezoeken. We hadden de keus om nog een ander traditioneel dorpje te bezoeken of naar een rivier te gaan met zowel warm als koud water… hmm de keuze was snel gemaakt. Want naar het traditionele dorpje moest je een uur wandelen en met 30 graden en een felle zon klonk dit toch niet zo aanlokkelijk dus kozen wij voor de rivier. En dit was de perfecte keuze, dit was echt even ontspanning. Het was een soort zwembad midden in de natuur waar zowel een warme als koude rivier op uit kwamen waardoor je aan de ene kant in een heerlijk warm bad zat en aan de andere kant een wat kouder bad. Ideaal, je kan zo prima afwisselen. We hebben hier ruim een uur rond gedobberd en hebben daarna heerlijk geluncht. Opnieuw hebben we een hele lieve vrouw ontmoet waar we een lange tijd mee hebben gepraat. Dit soort ontmoetingen maken deze trip echt de moeite waard.

Nadat we opnieuw afscheid hadden genomen zijn wen naar onze laatste stop van vandaag gereden namelijk een soort van bloementuin. Dit klinkt een beetje suf, maar was echt heel mooi. Een soort keukenhof, maar dan net even anders met uitzicht op verschillende bergen en valleien. Hierna zijn we naar ons hotel gereden, zogenaamd een luxe hotel, nou geloof me dat was het niet, maar het was in elk geval beest vrij dus we waren gelukkig. Eerst nog heerlijk gegeten met onze gids in het restaurant er tegenover en daarna lekker naar bedje gegaan. Morgen mogen we uitslapen want dan hebben we niet zo’n druk programma. Joepie!!

Vandaag uitgeslapen, joepie, wij blij!!! We hadden vandaag niet zo’n druk programma, dus we konden lekker rustig aan doen. Dus zijn we de dag begonnen met een heerlijk bakkie cappucino (eindelijk een lekker bakkie, hier kennen ze alleen zwarte koffie drap dus we drinken bijna geen koffie hier) bij ons aan de overkant. Hierna zijn we meteen door gereden naar de hotspring. Heerlijk in het warme water gesprongen. Dit lijkt een wat vreemde combinatie met warm weer. Maar het is toch verrassend ontspannend kunnen we wel zeggen, zeker in de schaduw met een windje is het heerlijk!! Na een paar minuten was het ons ook wat teveel dus zijn we naar de rivier gelopen waar het water een stuk kouder was. Hier zaten wederom allemaal lokale mensen die net als overal waar we komen hier super geïnteresseerd in ons waren. We blijven het zeggen, maar wat zijn de mensen hier toch ontzettend lief en gastvrij. We werden meteen uitgenodigd voor de lunch.. dus zaten we een paar tellen later met een stuk casava en visjes mee te eten met de familie J De ontmoetingen hier zijn stuk voor stuk bijzonder en zullen we niet snel vergeten!! Daarna geen stops meer maar gewoon door rijden naar Riung.  Er zijn twee routes om er te komen, één hele lang weg van ruim 3 a 4 vier uur redelijke kwaliteit, maar smal en druk of een kortere weg ruim 2 uur maar dan hele slechte kwaliteit met veel bobbels. Ino onze gids had zijn vriend gevraagd om advies welke route beter was (aangezien niet veel toeristen tijd hebben voor de plek Riung rijd hij deze niet elke keer).. het werd de kortere route want het viel best mee ze hadden al veel gerepareerd aldus de vriend van Ino. Eenmaal op die weg kwamen we al snel tot de conclusie dat deze weg helemaal niet mee viel en ook al hadden ze wat gerepareerd dan waren ze toch heel wat gaten vergeten! Jemig, wat was dit een slechte weg, niet normaal! Na ruim twee uur hobbelen en door elkaar geschud te zijn kwamen we dan eindelijk aan Riung. Een heel klein dorpje met nog minder faciliteiten dan we tot nu toe hebben gezien (ja, dat kan nog) dus dat betekende geen luxe voor ons. Gelukkig was onze kamer wel redelijk schoon, dus ja we mogen niet klagen! We kwamen hier einde van de middag aan, dus na onze spullen te hebben gedropt en een bakkie thee (dat is een stuk veiliger hier) te hebben gedronken zouden we nog even de zonsondergang bekijken op een heuvel. Naat had het goede idee om dit per scooter te doen (maar gelukkig was ik zo bang dat ik dit niet aandurfde en dus de gids en hotel eigenaar mee zijn geweest en wij achterop konden zitten) en dat was maar goed ook! Want de weg ernaar toe was echt een uitdaging, als ik eraan denk krijg ik weer zweethanden! Zand, stenen, heuvels, enorme afdalingen en keien hier kan het allemaal!! Het was wel echt een waanzinnig mooi stuk wat we hebben gereden! Eenmaal aangekomen bij de heuvel moesten we nog even een paar goede minuten bikkelen om op de top te komen! Maar woooooow wat een uitzicht!! Zo ontzettend mooi! Komodo heeft de naam met mooi uitzicht, maar dit is vele malen mooier en indrukwekkender! Zoveel baaien, zoveel bergen, zoveel zee en dan de zon die ondergaat! Echt supermooi!! En het fijne van dit soort plekken is, is dat niemand anders dit weet dus je bent er praktisch alleen. Snel weer terug gereden voordat het donker wordt en de weg dan helemaal niet meer te doen is. Het is hier om zes uur al donker, dus we  moeten altijd een beetje rekening houden met de tijd! Eenmaal terug zijn we meteen naar restaurant geweest waar we uitgebreid verse vis met groenten en rijst hebben gegeten. We lachen nog steeds om de prijs die we hier steeds voor moeten betalen, zo ontzettend goedkoop en het eten is zo ontzettend lekker!!! Na het eten zijn we terug gegaan naar onze kamer en zijn we echt op muggenjacht gegaan, want er zweven er zo’n stuk of 20 door onze kamer heen. Pff! Ondertussen beginnen we echt naar Bali en wat meer luxe te verlangen, want soms is het echt wel afzien! J

30 September, vandaag had onze gids via een vriend een boottocht voor ons geregeld. Dit was een privé tocht met alleen onze gids, wij, de kapitein en de eigenaar van het hotel. Ideaal, want zo konden we precies aangeven wat we wilden en hoelang we ergens wilde blijven. Bij Riung (zo heet het plaatsje) liggen de zogenaamde 17 Islands nationaal park. Hier hebben we ons de hele dag kunnen vermaken, want wat een mooie omgeving is dit toch! We zijn nog steeds een beetje onder de indruk van vandaag, want wat hebben we een mooie dingen gezien en gedaan. Zo hebben we een aantal keer gesnorkeld en dit was echt waanzinnig mooi!! Met alle duiken en snorkeltours die ik zo’n beetje over de hele wereld heb gedaan was dit echt het toppunt wat betreft het koraal! Zo ontzettend groen, paars, rood, roze, geel, blauw en zo gigantisch groot en onbeschadigd heb ik het echt nog nooit eerder gezien!! Dit was echt waanzinnig.. we hebben de eerste keer zelfs twee enorme inktvissen gezien (deze zijn best lastig te spotten en zeker in dit formaat) dus dit was echt heel erg gaaf!! Verder zijn we op verschillende eilandjes geweest, de één nog mooier dan de ander. Maar het allerleukste van dit alles is dat er bijna geen andere bootjes of toeristen zijn. Dus dit betekent dat je elke snorkelplek en eiland voor jezelf heb en dat maakt het dan toch wel extra speciaal!! Een BBQ op het strand, verse vis, zonnetje, lekker relaxen.. wat wil een mens nog meer!! Op de weg terug naar de haven was er nog één stop; flying fox island. Tjah, wat kan je in vredesnaam verwachten van een vleermuizen eiland? NOU, ECHT HEEL VEEL!!! De naam snappen wij nu wel.. want op dit eiland leven duizenden vleermuizen die allemaal aan de boom hangen. Op het moment dat je voorbij vaart zijn er al een aantal vleermuizen die gaan vliegen. Dit alleen al is een heel mooi gezicht. Totdat de kapitein dan de boot uitzet, het water inspringt en onderaan de boom enorme herrie maakt waardoor al die duizenden beesten ineens allemaal tegelijk gaan vliegen!! Dit is echt bizar, zoveel beesten in de lucht, abnormaal. Zoiets als dit hebben wij echt nooit eerder gezien, wat ontzettend gaaf !! Ik heb geprobeerd een filmpje ervan te maken, maar er waren zoveel beesten te zien overal, dat ik gewoon niet kon kiezen waar ik moest kijken dus dat is ook duidelijk te zien op de video J we zullen er maar beter wat foto’s op zetten zodat jullie beetje een beeld krijgen. In de avond hebben we lekker gegeten bij onze favoriete eet tentje en gaan zo lekker richting bedje, want morgen weer vroeg op want we hebben een lange reis voor de boeg. Morgen gaan we richting Moni, dat is zo’n zes uur rijden met nog verschillende stops onderweg dus het wordt een lange dag. We houden jullie op de hoogte.

1. Annelies:
    30 september 2018
    Je moet er effe voor gaan zitten, maar....dan heb je toch weer een mooi waargebeurd verhaal!
    Wat heerlijk om je zo rond te laten rijden door je eigen gids, en wat een mooie herinneringen maken jullie weer.
    Enne.....prachtige foto’s!!
  2. Roshyn:
    30 september 2018
    Wat een avontuur!! Mooie foto's en blije dames 👌😘
  3. Miranda:
    1 oktober 2018
    Prachtig Indonesië is zo mooi!
  4. Marike ten Have:
    1 oktober 2018
    Geweldig, wat een reis! Prachtige foto’s ook. Ben nu alweer benieuwd naar het volgende verhaal. Xxx, Marike
  5. Laura:
    1 oktober 2018
    Super gaaf, jullie zitten me echt jaloers te maken!
    En wat gaat de tijd snel hè als je het naar je zin hebt... Ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    Xxx Laura
  6. Kaatje:
    1 oktober 2018
    Wauw wat mooi beschreven net of ik er zelf ook een beetje ben.😊 Geniet van jullie onvergetelijk avontuur😘
  7. Marjo Eikmann:
    1 oktober 2018
    Wat hebben jullie weer mooie dingen meegemaakt en lieve mensen ontmoet. Die kunnen weer in het rugzakje met herinneringen
  8. Mieneke:
    2 oktober 2018
    Mooi verhaal en schitterende foto’s en ook die vleermuizen op de foto’s en in het verhaal !!
    Jullie genieten duidelijk van dit mooie avontuur !!
    Nog heel veel plezier en tot het volgende verhaal
    Liefs van Mieneke
  9. Annie de Wijs:
    4 oktober 2018
    Beter nieuws dan de krant Naat voor jullie nog veel plezier @nnie
  10. Hellen:
    7 oktober 2018
    Heerlijke verhalen vol prachtige belevenissen. Toppers!! x