Squamish en Whistler

3 juni 2018 - Pemberton, Canada

Hallo allemaal,

Het is weer even geleden, maar hier zijn we dan weer met een verslagje! De afgelopen dagen hebben we weer een hoop mooie dingen gezien en veel leuke dingen gedaan. Het hoogtepuntje was toch wel onze vliegtocht over het garabaldi nationaal park!! Wat een belevenis was dit, we kunnen wel zeggen dat dit een hoop indruk heeft gemaakt. Naat in het begin nog op van de zenuwen, maar eenmaal in het vliegtuig hartstikke relaxed!! Ik snap er niks van, echt een ontzettend klein vliegtuigje (passen niet meer dan vier personen in) waarvan je denkt dit ding kan toch nooit de lucht in.. Naat voorin naast de piloot kon alles zien… en dan nog lachen ook.. het is mij een raadsel dat ze niet bang was, maar goed ik was er blij mee!! Had meteen gevraagd of hij niet naar Nederland kon vliegen.. zou een stuk relaxter en mooier zijn 😊 Maar helaas dan moest hij teveel stops onderweg maken!  Maar goed, in de ochtend tien minuten voordat je de lucht in gaat even wat dingen tekenen en dan hup korte briefing en instappen maar!! We hadden een privé tour dus we zaten maar met z;n drieën in het vliegtuig! Echt ideaal!! Eerst vlieg je over de valley van Squamish heen en daarna over het Garabaldi nationaal park!! We vonden de valley en omliggende bergen al ontzettend mooi om over heen te vliegen, maar dit valt totaal in het niet als je over het park heen vliegt!!! Dit was echt een totaal andere wereld; gletsers, meren, besneeuwde bergtoppen en gewoon heel veel sneeuw!! Het is zo bizar als je bedenkt wat er allemaal nog achter de bergen ligt waar je vanuit de auto steeds tegen aan kijkt, je heb geen idee van de hele wereld die er achter ligt. Vanuit het vliegtuig vlieg je er zo vlak over heen, dat je het gevoel heb dat je het aan kan raken en dat je onderdeel bent van de waanzinnig mooie natuur! Vanwege de lente en het feit dat het al een tijdje niet had geregend was alles nog zo wit, zo ontzettend gaaf om te zien!! Dit was echt 50 minuten puur genieten van dit waanzinnige uitzicht!! Er zijn gewoon geen woorden om uit te kunnen drukken hoe waanzinnig dit was, het zorgde in elk geval de hele dag voor een big smile op ons gezicht! Het was gewoon jammer om weer beneden te zijn en in het zonnetje te staan, we hadden het liefst de hele dag rondje gevlogen rondom dit park. Je kan in dit park wel wandelingen doen.. maar vanwege de sneeuw is dit niet echt aan te raden.. Zeker niet voor ons.. dan moet je echt meer ervaren zijn en de juiste spullen voor hebben. Helaas! Maar we zijn ontzettend blij dat we dit hebben gedaan, het was een dure tour maar meer dan de moeite waard!!

Hierna hebben we nog een korte wandeling rondom alice lake gemaakt en kort daarna nog een heel stuk gefietst. Een lekker intensief dagje kunnen we wel zeggen. Maar goed we wilde verder, dus zijn we door gereden naar Whistler. Volgens de weerberichten niet heel goed weer, maar toen we aankwamen in het centrum was het prachtig en hebben we heerlijk in het zonnetje gezeten! Een gezellig centrum, veel winkeltjes, leuke tentjes en een gaaf uitzicht op de berg waar mensen vanaf komen mountainbiken!! Stoer om te zien, maar we zijn er nog niet helemaal over uit of wij dit ook willen gaan doen.. Het is in elk geval geen optie om dit te doen met onze walmart fietsjes 😊 We zijn lekker ‘uiteten’ geweest in het centrum (hamburger gescoord en op trappetje opgegeten, heerlijke plek) en hebben daarna camping opgezocht. Whistler schijnt nogal prijzig te zijn, maar wij hebben een camperplek voor 13 dollar gevonden, ideaal!!

De dag erna zijn we vanaf de camping op de fiets gestapt, want hierachter lag een mooie mountainbike route, ideaal voor ons dus. Alhoewel het soms best wat frustrerend kan zijn, omdat het slecht aangegeven staat en wij standaard de verkeerde kant oprijden, maar ach we komen er meestal wel uit. Na 12.5 km fietsen was het wel weer genoeg voor vandaag.. dus lekker naar het centrum gereden en lekker beetje rondgeslenterd daar. Happie, drankie en wat rond gelopen, niet heel bijzonder.. maar gewoon lekker relaxed dagje. Nog even gedumpt en boodschapjes gedaan en de dag is al weer om.. Nu nog even lekker genieten van de avond (naat heeft kampvuurtje in de regen gemaakt, heerlijk)

Ondertussen zijn we alweer twee dagen verder.. moet dan gewoon even denken wat we hebben gedaan en waar we allemaal zijn geweest.. Gelukkig helpen de foto’s daarbij.. want ons geheugen laat ons soms toch wel is in de steek wat dat betreft!
Whistler.. dat was de plek waar we waren gebleven!! We hebben opnieuw een gondeltocht gemaakt. Maar deze was echt waanzinnig en steekt ver boven alle andere gondeltochten die we ooit hebben gemaakt uit! Ondanks dat het regende toen we er naar toe liepen, de gehele dag bewolkt was en sneeuwde op de top was het zo verschrikkelijk de moeite waard! Ze noemen het peak to peak gondela en eigenlijk zegt de naam al genoeg. Je begint met de gondel die je omhoog brengt, dit duurt al een half uur!! Dan ben je op de whistler mountain en van daaruit kun je dan weer een andere gondel nemen naar de black comb mountain (deze duurt nog is 15 minuten). Aangezien het nu lente is en de gondel nog maar een weekje open was, waren alle andere gondels dicht! Ja, in de zomer kun je nog veel meer gondels nemen naar nog meer verschillende peaken… maar in de winter nog veeeeel meer, want het is echt de plek om te wintersporten. Naat keek haar ogen uit, zoveel pistes, zoveel liften, zoveel mogelijkheden en zo’n waanzinnig uitzicht. Ik denk dat ik ook steeds enthousiaster wordt voor wintersport.. al is het alleen maar voor de mooie witte wereld!! Maar even terug; bij beide toppen zijn er verschillende restaurantjes waar je lekker wat kunt eten en drinken. In de zomer echt een waanzinnig plek om buiten te zitten.. maar toen wij er waren met min twee graden was binnen zitten met een kop warme chocolademelk een prima alternatief!! Ook heb je bij beide tops mogelijkheden om te hiken.. vanwege de lente waren eigenlijk alle wandelingen nu nog gesloten vanwege de sneeuw.. op eentje na.. en die hebben we natuurlijk gewandeld.. ontzettend koud en best heel veel stijgen (iets meer dan we hadden verwacht, wandeling van ruim drie uur).. met eigenlijk wat we kunnen zeggen niet heel best uitzicht omdat het zo bewolkt was… maar wat we zagen en waar we liepen (tussen sneeuwwands van soms wel 5 meter hoog, bizar) waren we echt aangenaam verrast! Wat een mooie plek! Misschien moeten we maar blij zijn dat het meeste nog was gesloten.. want no way dat we hier een keuze hadden kunnen maken! Ik weet zeker dat we anders de dag erna weer omhoog waren gegaan. We vonden het jammer dat het bewolkt was, maar hadden dit echt niet willen missen! Als we ooit terug gaan naar Canada wordt dit zeker de plek waar we terug zullen keren! De grootste reden dat we toch verder zijn gereden is omdat de komende week er zoveel regen wordt verwacht dat we hier niet meer willen blijven! Het weer helpt ons wel om keuzes te maken, dus we mogen niet klagen. Oh, bijna nog vergeten.. op de weg terug met de gondela hebben we een beer gezien!!! Waaaaah dit was echt ontzettend gaaf, zo relaxed keek niet op of om.. en weer lekker op veilige afstand. Het blijven bijzondere beesten! We hebben nog even klein hapje gedaan in het centrum en zijn daarna doorgereden naar Pemberton..

Hier Naatje…..

Er is paniek in de camper, we zijn bijna door onze onderbroeken heen. Iedere dag zeggen we tegen elkaar …vandaag gaan we de was doen. Jullie zullen het niet geloven, maar we hebben echt geen tijd om die huishoudelijke ongemakken uit te voeren. Vandaag is het wederom niet gelukt, we staan op een no- power campground. Dit zijn de heerlijkste plekken en het goedkoopst. Vandaag kost het 12 dollar in vergelijking met Toffino ( 56 CAD ) dus we kunnen gerust nog wat langer weg blijven. Vanmorgen zijn we begonnen in Nairn falls nabij Pemberton. Hier stonden we op een campground waar ze 28 mei een beer op bezoek hadden. Dus boemmmm goede plek om te gaan staan. Wij geregeld uit het raampje van de camper gekeken, zonder resultaat. Dan maar de mountainbikes van de camper afgekoppeld en een super mooie tocht gemaakt naar One mile lake. Deze tocht was groen, nou echt niet……snot voor de ogen. Maar het resultaat was prachtig. Ritje had een score van 6.5 km. Daarna doorgereden naar het schattige Pemberton  en een vast ritueel is dan naar het Vistor centre en me lieve moedertje bellen. Och wat leef ze met ons mee en missen doen we haar, met een handkus zeggen we elkaar gedag.   Bakkie gedaan en Keet een heerlijke Shepherd pie. Ochhh wat zat ze lekker te smullen. We waren nog niet klaar met onze work out, want de Joffer lakes stonden nog op het programma. Een tocht van 9 km en boemmmmm done. Was een behoorlijke klim, maar daar kreeg je dan ook de slagroom op de taart. Jemmig wat is deze aardbol mooi. Het gevoel dat je daar voor eeuwig wil blijven en dat de tijd daar ff stil kon staan. Helaas klommen we moe maar voldoen de camper in. Deze dag was er weer 1 om in te lijsten. De lijsten raken op, maar ik ben zo verliefd aan het worden op dit land.

1. Samantha Molenaar:
    4 juni 2018
    Jeetje wat mooi om te zien allemaal! X sam
  2. Jeanette:
    4 juni 2018
    Heerlijk om voor de 2e keer te genieten, dank je wel meiden. Zo leuk !!
  3. Loes:
    4 juni 2018
    Zo gaaf om jullie reisverhaal te lezen en de prachtige foto's erbij.
  4. Annelies:
    4 juni 2018
    Jullie rugzak met mooie herinneringen begint al behoorlijk vol te raken! Wat een schitterende foto’s weer!!
  5. Annelies:
    6 juni 2018
    Kan me voorstellen dat jullie af en toe niet meer weten wat je wanneer gedaan hebt....jullie maken zoooveeeel mee!
    Handig dan toch deze reisverhalen en al die mooie foto’s!!
    Veel plezier maar weer!
  6. Oma van Delft:
    9 juni 2018
    Lieve meide eindelijk een berichtje van mij wat heb ik weer genoten van jullie verhaal maar vooral van de foto,s wat een uitzicht uit dat vliegtuigje en dan die lachende bekkies dat is genieten ik hoop dat het nu zal lukken ik heb het al drie keer ge probeert lieve schattenik maak het kort voor dat het beeld zwart word bedank voor je lieve kaart ook ik heb ont zettend genoten heel veel liefsmeiden en tot wederhorens xxxxx
  7. Hellen:
    10 juni 2018
    Naatje!!! ben mega trots op je! wie had toch ooit gedacht dat je zo zou genieten van een vlucht in een vliegtuigje!! knappert!!
    Ziet er weer mega prachtig uit meiden!! geniet ervan.