Machtige glesters, indrukwekkende meren en heel veel wind

26 januari 2017 - Mount Cook National Park, Nieuw-Zeeland

Lieve allemaal,

Een paar dagen verder en nu al weer zoveel gezien en meegemaakt. Ons laatste verslag eindigde in het plaatsje Frans Jozef.. Ondertussen lijkt dit alweer zo lang geleden, maar deze dag zullen we niet snel vergeten!! De reden dat we naar dit plaatsje zijn gegaan was om de gletsjer te zien en te beklimmen!! En dit hebben we gedaan!!! Wij hadden de zogenaamde heli hike geboekt dit houd in dat je met de helikopter op de gletsjer wordt afgezet een stuk gaat klimmen en dan weer door de helikopter wordt opgehaald. Een aantal jaar geleden kon je nog gewoon de gletsjer beklimmen tot aan het mooie ijs, maar omdat deze zo is geslonken kun je dit nu alleen nog maar met de helikopter bereiken! Maar wat was het gaaf!! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, het was echt super!! Om te beginnen hebben we echt mega geluk gehad met het weer (dit was pas de derde dag dat ze vlogen dit jaar aangezien ze zoveel regen hebben gehad dat alle vluchten steeds geannuleerd moesten worden) en wij hadden een zonnige dag uitgekozen (hadden we stiekem natuurlijk wel naar gekeken). Om kwart over twaalf zouden we daar verzamelen, maar natuurlijk waren wij veel te vroeg en konden dus met een vlucht eerder mee, wohooo. Eerst nog even formuliertje invullen+ medische gegevens en dat we zelf het risico nemen mocht er wat gebeuren en dan ook op de weegschaal want je mag niet mee als je meer als 120 kilo ben. Heel fijn om op dat moment te zien dat we niet zijn aangekomen.. we kunnen door met deze leefstijl!! Daarna loop je door naar de volgende kamer waar je een broek, schoenen, sokken, jassen en een heuptasje past en meeneemt.  Dan ga je op weg naar de helikopter. Eerst nog even vijf minuten door het bos heen lopen en dan uitkomen bij de helikopter jeeej en dan zie je al die mensen nog staan wachten… Pff dit gaat nog wel even duren aangezien er maar vier mensen per keer in de helikopter mee kunnen. Echt een lopende band werk dit, maar wel goed geregeld allemaal. Maar goed, we hebben heerlijk in het zonnetje gewacht en na een kwartiertje konden wij dan ook in de helikopter. Alleen dit was al een hele belevenis, omdat we zulk helder weer hadden konden we zover kijken en zoveel zien. Echt machtig, maar binnen een poep en een scheet land je alweer op de gletsjer!! Gaaaaaaaf!! Alles om je heen is wit/ blauw en ijs!! Zo machtig en mooi! Weer even wachten en dan gaan we beginnen. De spikes onder de schoenen binden, stok in je hand en we gaan op pad. Het klinkt heel stoer, maar dit viel best mee, het was een vrij gemakkelijke klim al moesten we natuurlijk wel even wennen in het begin, maar zo ontzettend mooi! We vonden dit beide zo indrukwekkend, zo machtig om te zien, wat een prachtig stukje natuur!! We zijn in totaal drie uur op het ijs geweest, maar met regelmatige stops en informatie vloog de tijd voorbij en moesten we alweer terug. Een ervaring om nooit meer te vergeten, we hebben genoten!! Een flinke uitgave was het wel, maar dubbel en dwars waard!!

Elke dag kijken we naar de weersvoorspellingen in de verschillende plaatsen waar we naar toe willen (dit scheelt enorm) want het heeft hier echt heel veel geregend. Tjah, de zomer is een maand te laat volgens de mensen hier, dus willen we natuurlijk wel zoveel mogelijk lekker weer meepakken. We kijken dan naar de zon en regen.. sinds dinsdag weten we dat de wind ook eigenlijk best belangrijk is, hier later meer over.

Dinsdag was het plan om naar de bekende meren te gaan omdat de weersvoorspellingen hier het beste waren. Dit betekende wederom veel rijden, maar goed je moet er wat voor over hebben. Dinsdag zijn we de dag ontzettend vroeg begonnnen. Om kwart over zes zaten we in de camper en reden we naar onze eerste stop en om zeven uur wandelde we rond het meer ‘lake matheson’. Dit is het meest gefotografeerde meer van heel Nieuw Zeeland, wij snappen nu waarom! Zie ook foto’s! Wow! Wat een geluk dat we vroeg waren, super rustig, mooi weer en perfecte weerspiegeling in het water! Hierna even lekker ontbeten en door naar de volgende plek. We waren op weg naar lake Tekapo, maar dit zou nog wel ruim 5 uur rijden zijn en met al die mooie dingen onderweg valt dat niet mee dan ben je zo nog een paar uur langer onderweg! Hierna zijn we doorgereden naar de Fox gletsjer. Hier hebben we ook nog even een stukje gewandeld, niet erop want dit mag je niet zelfstandig doen. Wederom een ontzettend mooi en indrukwekkend gebied, niet zozeer de gletsjer want hij ijs konden we alleen van een afstand zien maar de omgeving hier was waanzinnig. Zie ook foto’s. Hierna hebben we zo min mogelijk stops gemaakt.. na al die km elke dag waren we het rijden wel even zat dus zijn we iets eerder gestopt het bij meer Pukaki! Woooooow we blijven ons steeds opnieuw verbazen over de natuur hier! Hoe kan een meer zo ontzettend blauw zijn, dit is onrealistisch en lijkt wel gefotoshopt! Wat een plaatje, blauw meer en daarachter bergen met sneeuw!! En hier vonden wij dan een gratis kampeerplek met dit uitzicht! Daar werden wij heel gelukkig van.. totdat het in de avond steeds harder begon te waaien.. de camper begon alle kanten te schudden, steeds meer mensen verlieten de plek en zochten een plekje bovenaan het meer, dus uiteindelijk hebben wij dit ook gedaan.. dit leek in het begin een goede keus maar al snel hadden we er toch geen goed gevoel bij en zijn we terug gereden naar een stadje en hebben daar op een parkeerplaats gestaan en om 1 uur snachts wordt je daar niet heel blij van. Maar wat ik bijna vergeet te vertellen is dat toen we ons zoveel zorgden maken over de wind en we hier buiten naar stonden te kijken keken we naar boven en zagen we daar de meest fantastische sterrenhemel die we ooit hebben gezien. Zooooooo ontzettend veel sterren, echt woow, zo mooi! Hoevaak zullen we nog op deze manier verrast worden hier in Nieuw Zeeland? Wat een gaaf land!!!

Na deze winderige en korte nacht hadden we echt even behoefte aan rust, dus die hebben we nu eindelijk echt even gepakt.. gewoon niet teveel rijden en gewoon genieten van al het moois.. dus dat hebben we eindelijk gedaan!! We zijn naar het Lake tekapo gereden en hebben hier eerst onze dagelijkse bezigheden gedaan ; potje geleegd, water bij gevuld en boodschappen gedaan voor de komende dag en daarna hebben we een ontzettend mooi plekje gevonden om te kamperen. Hier hebben we vanaf half twee lekker in de zon gezeten, pannenkoeken gebakken en voor het eerst een boek gelezen, HEERLIJKE dag!!!

Vandaag begonnen we de dag heerlijk rustig aan ons prachtige meertje, hier worden wij blij van! Jullie vast ook als je de foto´s bekijkt, zo ontzettend blauw!! Vandaag een korte wandeling van twee uur rond het meer gemaakt, wederom ontzettend mooi, maar goed dat blijven we zeggen. Hierna een mooi plekje opgezocht om te lunchen en van daaruit gereden naar mount cook! Dit betekent vanuit het zonnetje naar de regen, bizar aangezien het een uurtje rijden is!! Maar goed het schijnt de komende twee dagen mooi weer te worden en dit nationaal park schijnt ontzettend mooi te zijn! Dus we gaan weer wandelen de komende twee dagen!!

Veel liefs en een dikke kus van ons!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tineke Schaaders.:
    26 januari 2017
    Zo dan. Wat is het een verschrikkelijk mooi land. Jullie komen toch wel terug naar Nederland? Xxxxx
  2. Tineke Schaaders.:
    26 januari 2017
    Wat een verschrikkelijk mooi land. Jullie komen toch wel terug naar Nederland? Xxxxx
  3. Jeanette:
    26 januari 2017
    Wow wow wow wat waanzinnig mooi.
  4. Laura:
    26 januari 2017
    Wat hebben jullie het super naar jullie zin!! Genieten zeg!! Tis jullie ontzettend gegund.
    En zo is er bijna alweer een maand om! Maar ik mis jullie wel hoor!

En wat een ontzettend mooie foto's, loop er stiekem wel mee te pronken! Hihi
    Spreek jullie snel.

Xx laura
  5. Paula en ron:
    26 januari 2017
    Hoi lieve dames,hier schieten woorden te kort,gaaf hoor,ga verder met genieten,liefs Ron en Paula
  6. Mariska en Harm:
    26 januari 2017
    Wat is het heerlijk te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. En wat een gave foto's super om mee te leven met jullie. Ik zeg genieten...... xx
  7. Coby:
    26 januari 2017
    Prachtig zeg, wat een afwisseling in landschap en weersomstandigheden. Het is duidelijk te zien dat jullie enorm genieten. Het lijkt wel een onbewoond eiland, ik zie op geen enkele foto andere mensen, ook geen auto te zien op de wegen. Nog heerlijk een aantal weken te gaan, geniet van elk moment, dat lukt jullie zeker!!
    liefs Coby
  8. Kaatje:
    26 januari 2017
    Wauwww wat ziet dat er mooi uit. Blieb me even over
  9. Oma van Delft:
    26 januari 2017
    Lieve cathy en nathalie ik zit hier met tante nel en bewonder al je mooie foto's wat een prachtige weerkaatsing op het water ik denk dat jullie ogen te kort hebben om al dat moois op te kunnen slaan leuk om jullie belevenissen op deze manier mee te beleven genieten jullie maar verder van al het moois en ik kijk uit naar jullie nieuw reisverslag Hg en liefs van tante nel en oma xxxxxxxx
  10. Annie de Wijs:
    27 januari 2017
    Hebben jullie ook van die mooie blauwe stukken gezien in de gletsjer?
  11. Renate van der Burg:
    27 januari 2017
    Wat een prachtig reis dames ,alleen maar genieten van al dat moois iedere dag weer anders gr leen &renate
  12. Annelies:
    27 januari 2017
    Wat een schitterende foto's, sommigen zijn toch net schilderijtjes!
    Genieten hier en daar!!
  13. Roshyn:
    30 januari 2017
    Ik liep achter met lezen zag zojuist een nieuw reisverslag dus gauw dit prachtige avontuur gelezen en ik werd er blij van! Leest lekker weg en doet me verlangen naar de natuur. Vandaag maar even naar t Bentwoud jaja wie t kleine niet eert..
    Liefs Rosh
  14. Rien en Marike:
    30 januari 2017
    Wat een mooi land! Had geen idee dat Nieuw Zeeland zo mooi is. Nog heel veel plezier!
    xxx
  15. Hellen:
    5 februari 2017
    wat is het allemaal prachtig!! ik geniet van jullie verhalen en ben er zo ook zelf een heel klein beetje bij. echt genieten van dit uitzonderlijk mooie land! xxx