Mount Cook.. afzien, wind maar o zo mooi!!

30 januari 2017 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Lieve Allemaal,

Daar zijn we weer.. en we hebben zeker niet stil gezeten de afgelopen paar dagen. We zijn van het mooie weer in lake tekapo naar het regenachtige en koude nationaal park Mount Cook gereden!! De rit er naar toe leek in het begin best teleurstellend, niet vanwege het uitzicht want dat blijft prachtig.. Maar de blauwe lucht waar we vandaan kwamen verdween en maakte plek voor heel veel wolken en uiteindelijk ook regen. Maar goed, de weersvoorspellingen waren voor in elk geval de dag erna goed.. dus met goede moed toch maar verder gereden. Aangezien het slecht weer was hebben we in het dorpje het museum bezocht van Edmund Hillary (hij was de eerste man die de Mount everest beklom) hij kwam uit Nieuw Zeeland en oefende dus in dit nationaal park. Was echt heel interessant en leuk om dit te zien. Hierna hebben we lekker patatjes gegeten, eindelijk!! We zijn doorgereden naar onze campeerplek! Het is eigenlijk een grote parkeerplek omringd met bergen, maar wat zo fijn aan deze plek is, is dat het een ideale ligging heeft! Vanaf deze plek beginnen de meeste wandelingen, want dit was natuurlijk wat we wilde doen hier. En dat hebben we ook zeker gedaan. Diezelfde middag stopte het met regenen, trok de lucht open en zijn we onze eerste wandeling gaan maken. De zogenaamde Hooker Valley Track, een vrij gemakkelijke tocht van drie uur wandelen. Wat een waanzinnige omgeving, continu uitzicht op Mount Cook, die op wonderbaarlijke wijze vrij bleef van wolken! Op het einde kom je uit bij een meer zo dichtbij Mount Cook waar de ijsblokken nog in het water liggen. Bijzonder mooie plek en zoveel geluk met het weer, geen regen, weinig wolken en zon! Wat waren wij waren blij!!
De dag erna wekker gezet want we waren van plan om de Mueller Hut track te lopen, een wandeling van slechts 5 kilometer naar de top en weer 5 kilometer terug waar je gemiddeld zeven uur over doet. Dit is omdat je in die 5 kilometer maar liefst 1000 meter stijgt, dit is echt heel veel!! Het eerste deel van het pad was het ‘gemakkelijkste stuk’ vertelde ze bij het informatiecentrum.. nou daar zijn wij het absoluut niet mee eens.. want bijna 2000 traptreden opklimmen is zwaar, heel zwaar! Maar goed de traptreden hielden op en toen moesten we nog 2,5 kilometer over kleine losse kiezels, kleine rotsblokken en grote rotsformaties omhoog klauteren om uiteindelijk bijna bij de hut te komen! Toen we er bijna waren kwamen we uit bij zo ontzettend veel gletsers en/ of bergen met sneeuw!! Zeker te weten een echt wow momentje. Om bij de hut, de top te komen moesten we zelfs door de sneeuw heen lopen, we zaten gewoon zo hoog dat we op sneeuw niveau waren beland. Opnieuw een wow momentje, wat ontzettend gaaf!! Ook bizarre ervaring was dat we in de ochtend met zes lagen kleding weg liepen want het was volgens de weerberichten – 11, tjah zomer in Nieuw Zeeland maar uiteindelijk na een half uurtje al in onze korte broek liepen! Zo ontzettend warm in de zon en zwetend van het klimmen heerlijk op de top genoten van het waanzinnige uitzicht. Check gewoon de foto’s, want ik heb geen woorden die beschrijven hoe mooi het hier was. Wederom zoveel geluk met het weer, stralend blauwe lucht met een zonnetje, wat een magische dag!! Maar goed, dan moet je nog naar beneden.. naar boven is zwaar maar naar beneden is  pijnlijk, zere knieeen, bibberende benen en vermoeide voeten.. Ontzettend blij toen we aankwamen bij onze kiwi en waar we heerlijk hebben genoten van een biertje in het zonnetje! Wat een dag! We hadden twee nachten geboekt op deze camping en we dachten dat dit een goed idee was omdat we echt geen zin hadden weer verder te moeten rijden… Maar helaas kwam de wind weer terug.. Ondertussen hebben we echt een hekel aan de wind hier gekregen.. men wat kan het hier tekeer gaan, het is soms gewoon eng! Deze nacht was ook echt weer drama, niet in slaap kunnen komen vanwege de windstoten en de vreselijke wiebelende kiwi.. Naat kijkt op zo´n moment altijd zogenaamd naar de sterretjes (die hier overigens wel echt heel mooi zijn) maar in werkelijkheid houd ze de hele camping in de gaten wie gaat er weg en wie niet, dit betekent recht op zitten in bed, dan weer liggen.. en dan toch maar weer gordijntjes open en koekeloeren naar de buren. Maar goed dit keer was wel vrij heftig aangezien midden in de nacht een aantal tentjes gewoon kapot waaide , bizar gezicht!!
De dag erna maar vroeg op pad aangezien het nog erger zou gaan waaien daar!! We zijn rechtstreeks doorgereden naar Wanaka, een heerlijke plek aan het meer. We hebben lekker op terrasje gezeten, boodschapjes gedaan en daarna een mooie gratis kampeerplek opgezocht waar we per ongeluk op zoek naar een wc ook nog een korte wandeling langs het meer hebben gemaakt. De dag erna toch maar gekozen om een beetje rustig aan te doen aangezien we toch nog wel last hadden van onze beentjes (spierpijn! We hopen dat ons lichaam er snel aan gaat wennen)! We hebben een redelijk vlakke wandeling langs het meer gemaakt met hier en daar een stop om even te zonnen en een duik te nemen in het ontzettend heldere maar o zo koude water! Uiteindelijk beland bij een gratis wijnproeverij, ook erg geslaagd kunnen we zeggen.. waanzinnig mooi uitzicht en heerlijke wijntjes!! We genieten volop. Vanavond gaan we nog even het stadje hier in en dan gaan we verder uitvogelen wat we gaan doen, aangezien de aankomende dagen slecht weer met veel regen wordt voorspeld. Maar we mogen niet klagen aangezien we al zoveel mooie en warme dagen hebben gehad! Tot snel!