Zeeleeuwen, regen en heel veel kilometers verder

22 januari 2017 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Hier zijn we weer...

Kaikoura, wat een geweldige plek was dit en wat hebben wij hier genoten van de ontzettend mooie omgeving. Helaas ging onze kajak tour niet door vanwege zware windstoten en hoeveel wind op zee…jammer mja om nou te kajakken met windstoten van 60 km per uur leek ons dan ook wel iets te uitdagend... Dus dan maar op zoek naar iets anders leuks… nou en dat hebben we zeker wel gevonden die dag! We hebben een mooie wandeling gemaakt met een spectaculair uitzicht op de baai van Kaikoura zeker omdat het zo helder was. Maar de teleurstelling van het kajakken waren we pas echt te boven toe we nog een stukje zijn wezen wandelen en uiteindelijk uitkwamen bij een zeehondenzwembadje met allemaal jonge kleine zeehondjes!! Wow, wat ontzettend gaaf was dit, wat zijn die beesten leuk, echt genieten!! We hebben daar heerlijk gezeten en alleen maar naar de beesten gekeken, fantastisch!!! Hierna nog even naar een heerlijk strandje geweest om hier nog even twee uurtjes te genieten van de zon… zien we daar ineens dolfijnen, wat een top dag!!! Hierna zijn we door gereden naar onze volgende bestemming Akaroa, maar omdat dit toch nog een aardig stukje rijden was hebben we onderweg een tussenstop gemaakt en hebben daar overnacht. De dag erna vroeg op pad om naar Akaroa te gaan een plaatsje langs de kust.. hier kwamen we uiteindelijk pas begin van de middag aan. Zoveel dingen te doen en te zien maar uiteindelijk gekozen om lekker op een terrasje in de zon te zitten en een beetje rond te slenteren in echt een superleuk klein stadje. We wilden een tour boeken om te gaan zwemmen met dolfijnen maar vanwege pech konden we helaas niet allebei.. Uiteindelijk is alleen Cath gegaan en heeft naat zich bezig gehouden met de was, ieder zo zijn eigen hobby uitoefenen hihi. Nee hoor, Naat was zo lief om mij dit te gunnen.. waar ik haar echt heel dankbaar voor ben want wat een supergave belevenis was dit!!!  Als ik dacht aan zwemmen met dolfijnen dacht ik aan heel blauw water, dolfijnen die super dicht bij kwamen en met je wilde knuffelen. In werkelijkheid was dit hier bij mij totaal anders.. Het water was niet zo blauw, het was best koud en ze kwamen dichtbij maar ik mocht ze echt niet aanraken.. Maar ondanks dit heb ik echt ontzettend genoten!! Op de boot waren we met z´n 12en en een hele leuke kapitein die ons ontzettend veel kon vertellen over de omgeving. Wij gingen zwemmen met de zeer zeldzame kleine Hector dolfijn (hier zijn er nog maar 7000 van in de wereld en alleen in Nieuw Zeeland kun je met ze zwemmen, hoe gaaf!!Na een uur varen hadden we dan eindelijk de dolfijnen gevonden.. maar dat betekent niet dat je er meteen in mag springen. Nee eerst wachten op een positieve reactie van de dolfijn dit houd eigenlijk in dat ze rond de boot blijven zwemmen. Na een aantal minuten mag je dan langzaam één voor één het water in anders schrikken de dolfijnen. Eenmaal in het water moet je de dolfijn zo nieuwsgierig mogelijk maken (want het zijn namelijk wilde dolfijnen, ze zijn niet getraind om naar je toe te komen) en dat doe je dus door te zingen, hummen of klappen onderwater. Dit was echt hilarisch, iedereen zingend in het water. Maar uiteindelijk kwamen ze toch steeds even kijken, heel bijzonder!! Wij hadden echt geluk want we mochten twee keer het water in omdat we kort daarna nog meer dolfijnen tegen kwamen.. (die ochtend hadden ze helemaal geen dolfijn gezien) dus echt geluk!! Hierna zijn we langzaam terug gaan varen, wat een belevenis!!!!

Hierna zouden we op weg gaan naar de westkust naar de gletsers vanwege een helikoptervlucht.. maaaaarrrr…. Aangezien het hier echt heel veel heeft geregend is de weg er naar toe afgesloten vanwege een landslib!! In Nederland pak je dan een korte omweg en dan ben je er een half uur later.. In Nieuw Zeeland is er maar één weg er naar toe en een omweg betekent dan dat je 8 uur moet omrijden om er te komen.. tjah we kunnen wel zeggen dat we niet alleen maar geluk en zon hebben hier aan de andere kant van de wereld!! Maar goed toen we hier achter kwamen zijn we maar meteen gaan rijden en uiteindelijk gestopt voor een overnachting om vanochtend dus vroeg weer weg te rijden!! We hebben vandaag dus de hele dag in de kiwi doorgebracht en gereden in de regen tot aan het einde van de middag toen werd het pas droog!!

Soms worden we echt gek van Nieuw Zeeland.. Af en toe wil je gewoon even je ogen dicht doen zodat je niet ziet steeds hoeft te zien wat voor ontzettend mooie plekken je voorbij rijd maar geen tijd heb om elke vijf minuten te stoppen om foto´s te maken, te wandelen of te genieten van het uitzicht! Alles is gewoon mooi hier!! WOW WOW WOW zelfs met bewolking en regen is dit land prachtig!!! De natuur is waanzinnig!! Vier seizoenen op één dag zeggen ze vaak, maar ook het landschap kan zo verschillen per uur.. Zo sta je aan het strand en een paar uur later kijk je tegen gletsjers aan. Hoe kan dit, we verbazen ons nog steeds elke dag over hoe mooi alles hier is!!

Ondertussen staat de kilometer teller op 2545 km!! We zijn nu bij de gletsjer Frans Jozef en gaan morgen dus met de helikopter gletsjer op om hier daarna nog drie uur op te wandelen. We zijn benieuwd, maar houden jullie op de hoogte!

Veel liefs van ons.

1. Marjo Eikmann:
    22 januari 2017
    Wat een mooi reisverhaal weer en ook weer mooie foto's. Op deze manier reizen we een heeeeeeel klein beetje mee met jullie.
  2. Anna:
    22 januari 2017
    weer zo leuk beschreven. zo fijn geniet xxxx
  3. Tineke Schaaders.:
    22 januari 2017
    Hoi meiden. Super dat jullie zo vaak een verslag schrijven. Zo weten we bijna elke dag waar jullie zijn en wat jullie doen. Het is ook zo leuk om te lezen. En ook zijn de foto's weer te gek. Blijf vooral genieten. Xxxxxx
  4. Marijke:
    22 januari 2017
    Lieve schatten, wat een belevenis en ik geniet mee in gedachten. Ik volg jullie en blijf in het moment ook al is t soms minderLiefs en brassas
  5. Marijke:
    22 januari 2017
    Lieve schatten, wat een belevenis hè en ik ga in gedachten mee naar de mooie plekken. Zijn hele mooie momenten met soms van die kleine dingen die we anders willen. Geniet en laat je verbazen over wat je ook tegenkomt, heerlijk toch? Alle liefs en brassastot jullie volgende belevenis
  6. Mariëtte:
    22 januari 2017
    He meiden , zo leuk om jullie reis verhalen te lezen. Blijven we toch op de hoogte van jullie aan de andere kant van de wereld . Zo te lezen hebben jullie een druk programma , maar jullie genieten intens ......
    Veel plezier nog dikke X
  7. Miranda:
    22 januari 2017
    Wat beleven jullie veel echt heel gaaf! En leuk om jullie te volgen!
  8. Aart en carla van bezooijen:
    22 januari 2017
    Dat jullie genieten is te lezen en te zien maar wij hebben vanmorgen een uur gewandeld in de vrieskou ook lekker maar geniet maar van de zon hoor daar gr carla en aart
  9. Annelies:
    22 januari 2017
    Wat een belevenissen weer....mooie foto's......mooi land.....komen jullie nog wel terug?
    Of proberen jullie ons enthousiast te maken om ook te komen? ;-)
  10. Roshyn:
    24 januari 2017
    Zo. Om 7 uur in de ochtend een trip naar New Zealand gemaakt ✌️en dat nog wel vanuit m'n warme bedje.. Bedankt voor weer een mooi verslag zo kunnen we allemaal een beetje meereizen
  11. Roshyn:
    Ik had óók 2 verzonden die zijn ergens in een oceaan beland denk ik